Det amerikanska bolaget Apple har länge haft stor succé med alla de olika produkter de lanserat på marknaden. Som många vet började det med datorer och detta var företagets kärnverksamhet under många år innan man började med “mindre” enheter som MP3-spelare (iPod) och de otroligt populära mobiltelefonerna iPhone. Ett naturligt steg för Apple härifrån var också oundvikligt, att satsa på surfplattor som skulle gå i samma anda som deras smartphone. Detta var förstås genialiskt. Marknaden var redo för den här typen av produkter, som en naturlig utveckling av tekniken för enheter med pekskärmar. Apple hade också vid det här laget fått många fans av sina produkter och ganska många iPhone-ägare var förstås mycket tidigt ute med att skaffa sin iPad, som surfplattan skulle komma att heta.
En iPad är sannerligen en mycket snygg teknisk pryl. Här handlar det till stor del om design, vilket för många Apple-köpare är en av de viktigaste faktorerna som leder till köp (tillsammans med märkets image). Dessutom är en iPad mycket smidig att både bära med sig och hantera, eftersom den är lätt och samtidigt tunn. Känslan av exklusivitet är stor och det är precis rätt nyckelord i sammanhanget, känsla. Många köpare av de här produkterna går mycket på känsla. Visst, detta är alldeles utmärkta produkter; rent funktionsmässigt är de väldigt trevliga att använda och de flesta kontroller mm sitter där man förväntar sig att hitta dem.
Det som också talar mycket för en iPad är alla de appar som finns att ta hem till den. Utbudet av appar till Apples produkter är enormt, vilket innebär att det inte är särskilt svårt att hitta en uppsättning appar som gör tillvaron lättare. Dessutom finns det mängder av spel till hands för de som så önskar. Det kommer ständigt nya spel och appar, allt eftersom nya versioner av både iPhone och iPad kommer ut på marknaden.